Yellowstone dag 1

9 augustus 2017 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

We zijn deze keer echt blij dat de wekker gaat! Kunnen we hier de pleiterik maken! Het was een krap hok met 2 bedden naast elkaar met in het midden een nachtkastje en helemaal rechts de muur en helemaal links het raam met de airco eronder. Shirley lag bij het raam en ik bij de muur. Zeg maar, de sloeberplekken. Hoewel Yvon en Sharon een nachtkastje samen hebben, valt er verder van hun plek ook niets fatsoenlijk te maken. Het matras was hard, de bodem eronder ook en zo'n hok wordt toch benauwd. We hebben de airco 2x kort aangehad en de rest van de tijd geprobeerd te slapen. Hopen dat dat vanavond beter gaat :-)

We werken onze routine af en laden alles weer in. Het is vanmorgen mooi weer maar koud! Brrr.. 14 graden. Dat zal wel beter moeten worden. We rijden Jackson in en gaan ontbijten bij The Virginian. Een western restaurant waar het gezellig druk is. S&S nemen een Cinnamon Roll, Yvon neemt toast en yoghurt en ik neem een pancake met aardbeien en slagroom. Zo, dat kan wel een keertje! De toast blijkt niet wat Von bedoelde dus we bestellen andere erbij. Die was ook niet helemaal zo lekker als andere keren. Jammer.

We stappen in en gaan nog ff wat geld halen en tanken de SUV weer vol want in heel Yellowstone kun je niet tanken! We rijden de US191 North op en cruisen richting Yellowstone. Dat is ongeveer 90 km rijden.

Je komt dan als eerste door Grand Teton National Park. Wat een geweldig mooi park is dat! Lijkt heel erg op de Alpen met gigantische bergen waar nog veel sneeuw op ligt! Maar ook met prachtige bossen met dennebomen en uitgestrekte vlaktes. De weg snijdt dwars door het park. En regelmatig staan er borden dat er wilde dieren kunnen oversteken. Nou, de eerste moeten we nog zien want de koeien en paarden die we gezien hebben tellen we niet. Shit! Wat steekt daar voor onze auto over? Een coyote! Echt, een coyote! Hij steekt snel over en verdwijnt aan de linkerkant in het lage struikgewas. We zijn er een beetje beduusd van.... Na ongeveer een uur rijden verlaten we Grand Teton en rijden we Yellowstone National Park binnen. Het is hier een stukkie drukker. Er staat een korte file bij de toegang tot het park waar we onze pas weer laten zien. We hebben een plan voor vandaag dat we besluiten te wijzigen. We besluiten de zuidwestkant van het park vandaag helemaal te doen. Als eerste bekijken we de mooie Lewis Falls. Een mooi waterval van 10 meter hoog.

Daarna rijden we door naar The Old Faithfull. Dat is een uur rijden want de afstanden in het park zij ook enorm en het is behoorlijk druk. Je kunt de vorm van het wegennet in het park vergelijken met een digitale 8 zoals je die op je wekkerradio hebt. Elke zijde is ruim 30 km. Als de je hele weg zou afleggen is het 233 km.... Boing! In één park! En dan heb je nog toegangswegen vanuit noord, oost, zuid en west die ook nog 30 km zijn voordat je bij de 8 bent. Kortom, het is HUGE!

The Old Faithfull is de bekendste en grootste geiser en de enige die regelmatig werkt, elke 92 minuten. Het is daarom ook allejezus druk op de enorme parkeerplaats. We proberen een plek te vinden, maar die is er gewoon niet... Dan maar door naar de volgende afspraak, de Black Sand Basin trail. Een korte wandeling rondom prachtige heetwaterbronnen en geisers. De bronnen zijn oogverblindend mooi met geweldige namen: Emerald Pool en Opalescent Pool. Het is nog mooi weer dus de kleuren zijn goed te zien, maar we zien de bewolking alweer toenemen. En we zien iets heel bijzonders volgens een Ranger, twee bizons staan op 20 meter afstand in de rand van het bos.

Het weer is hier al een week zo omdat er voor de kust van Californië een lage drukgebied ligt en ten noorden ervan een hoge drukgebied. Die voeren tegelijk koude lucht vanuit Alaska en warme lucht vanuit het zuiden naar elkaar toe! En dat geeft elke middag gedonder! Letterlijk en stevige buien! En het blijft nog een paar dagen zo! Hebben wij weer... Het weer is nog niet Steenis-proof!

We gaan verder naar de Biscuit Basin Trail en ook daar zien we prachtige bronnen met ongelofelijke kleuren. De Sapphire Pool lijkt bijna niet echt! Het is wel de laatste waar de zon nog schijnt want het gaat nu snel slechter weer worden.

We rijden naar Midway Geyser Basin omdat daar Grand Prismatic Spring ligt, een diameter van 110 meter en de op twee na de grootste ter wereld. Het duurt even voordat we het vinden want dat is hier niet altijd duidelijk en omdat we ff in de auto hebben geschuild voor een stevige bui.

De kleur van de bron varieert van diepblauw in het midden, naar lichtblauw, groen, geel en oranje. Als je het zou kunnen zien.... Helaas zien we er bijna niets van. De temperatuur is gedaald naar 16 graden waardoor de hoeveelheid stoom gigantisch is en het zicht op de bron ontneemt. We lopen in een soort warme, vochtige mist en kijken op mijn iPhone in mijn draaiboek naar een foto hoe het eruit ziet...

De tijd gaat hard en we besluiten nog door Firehole Lake Drive te rijden. Hier is het rustiger en zien we een paar mooie geysers. Volgens TomTom is het nog 1 uur rijden naar onze overnachting dus we rijden het park uit. Direct buiten het park ligt een leuk stadje met een Mainstreet in westernstyle met links en recht winkeltjes en restaurants. We besluiten eerst hier te gaan eten zodat we vanavond voor onszelf hebben. We stoppen bij The Three Bears dat er van buiten als een saloon uitziet. Binnen is het ook supergezellig met veel ruw hout en authentieke gereedschappen aan de muur. We bestellen de Super Pork en Yvon de Smoked Salmon. We zitten lekker te eten! Ik bel voor de zekerheid nog ff onze overnachting dat we na 19:00 uur zullen arriveren. "No problem, thanks for notifying!"

Als we nokkienokkie zitten, rekenen we af en klimmen weer in de SUV. We rijden het stadje uit en na een half uur zijn we bij de Drift Lodge, onze overnachting. Dit is echt een plek waar stoere mannen die hier in de wildernis gaan jagen of vissen terecht kunnen voor vergunningen en materiaal zoals hengels en haken. En een overnachting natuurlijk. Wij hebben cabin 7. Een joekel van een houten cabin van alle gemakken voorzien, keuken, kookplaat, ijskast, eethoek tafel met 4 stoelen. Veel ruimte! Een lekkere badkamer en een veranda met 2 stoelen. Helemaal top!

Hier gaan we heerlijk slapen en morgen terug naar Yellowstone voor dag 2!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Erik T.O. van der Wilt:
    10 augustus 2017
    Non de ju, wat een dag weer, de nacht dan maar even vergeten. Als ik de foto's hierboven bekijk komen jullie niet om van de honger en dat is weer meegenomen .Maar alle gekheid op een stokje jullie hebben weer prachtige dingen gezien en meegemaakt en we genieten van jullie verhalen,
    Goede voortzetting van de reis verder !!
  2. Floor:
    10 augustus 2017
    Super mooie foto's! Echt bijzonder om die geisers zo te zien. Ben blij dat jullie het leuk hebben en hoop dat jullie nog veel meer leuke dingen gaan doen en zien.
  3. Pieter:
    10 augustus 2017
    Prachtige foto's!! Jammer van het weer, hopelijk hebben jullie morgen meer geluk! Die geisers zijn echt adembenemend mooi
  4. Han en Diny:
    10 augustus 2017
    Wat een mooie foto,s en die foto met die mevrouw ziet er zo gezellig uit . Jammer van het weer maar volgens ons leven jullie in een film en wij kijken mee XXXX
  5. Opa en Oma Grouwstra:
    11 augustus 2017
    Wat een ruimte heb je daar in Amerika. Hier in Nederland kun je er geen voorstelling van maken.
    Alleen al een park (bijna de grootte van Gelderland) Wauw!