Sint Maarten dag 5

23 augustus 2017 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

Onze laatste vakantiedag is aangebroken. We hebben een fantastische vakantie beleefd met heel veel hoogtepunten.

Maar eerst even een paar statistieken. De totale afstand die we hebben afgelegd als we vrijdag weer op Schiphol landen is 28.000 kilometer, in 11 verschillende hotels geslapen + 2 vliegtuigen, in 9 staten geweest van de USA (New York, Colorado, Utah, Wyoming, Montana, Idaho, Californië, Nevada, North Carolina), ruim 4.200 kilometer met de auto afgelegd, 7 keer van tijdzone veranderd, een temperatuur van 2 gr  in Rocky Mountain National Park en 48 gr in Death Valley, op 3.500 meter hoogte geweest en op 100 meter onder zeeniveau geweest en duizenden herinneringen verzameld!!!

Het was één groot fantastisch avontuur dat we nooit meer gaan vergeten (als we geen Alzheimer krijgen natuurlijk :-))

Vandaag gaan we naar Dawn Beach, volgens velen het mooiste strand van Sunt Maarten. We hebben vannacht weer goed geslapen en vanmorgen staat de wekker op 8:30 uur want we willen iets sparen voor de nachtvlucht terug. We lopen door onze vaste routine van douchen, aankleden en ontbijten voor de laatste keer op ons balkon. Dan pakken we de strandspullen weer in, smeren ons weer helemaal in de zonnebrand factor 30 en Shirley en ik de factor 50. We gooien alles in de auto en rijden weg. Eerst ongeveer in de richting die we gisteren ook hebben gereden en op een gegeven moment volgen we de bordjes Dawn Beach. Bij de tweede rotonde waren de bordjes Dawn Beach kennelijk op :-) Uhh, we rijden een rondje op de rotonde en kiezen een afrit. Als we verder rijden zien we een bordje St. Peters, volgens mij zitten we te ver naar het westen... Ff stoppen en een blik op de kaart bevestigt wat ik dacht. We slaan rechtsaf om te keren, weer rechtsaf om later nog een keer rechts en dan links de weg weer terug te nemen. Maar helaas na 2x rechtsaf blokkeert een "geparkeerde" auto het smalle straatje. In het straatje staan links en rechts halve krotten en heel soms een compleet huis. Hmmm, niet heel toeristisch dit! We rijden een stukje achteruit en slaan linksaf. Dan nog 2x links en we zijn weer op de goede weg. We nemen de rotonde nu driekwart en rijden richting Oyster Beach. Volgens alle tips moeten we op Dawn Beach naar Busby's Beach Bar. Dat ligt aan de noordkant van het strand want de zuidkant is helemaal bezet door een enorm resort, Westin. Daar kunnen alle resortgasten gebruikmaken van bedjes en parasols. Bij Busby's kan iedereen terecht.

Als we bordjes zien, volgen we ze, als ze er niet zijn, gaat het op gevoel. Dan zien we bordjes van Busby's, mooi. We missen één bordje en rijden bijna het Westin Resort op. Ff in zijn achteruit en keren. Dan zien we het bordje wel en parkeren op een vrij plek. We pakken alles uit de achterklep en lopen door de Beach Bar het strand op. HELEMAAL NIEMAND OP DIT STRAND!!! ECHT NIEMAND! Wat we wel zien is ontzettend veel bruingekleurd zeewier langs de kust en op het strand. Hmmm... Alleen bij Westin zien we het turqoise dat we zoeken, maar ja... Er komt een vriendelijke man aanlopen van de Beach Bar die uitlegt waar het koraalrif is om te snorkelen en hij vertelt dat het zeewier vanzelf straks verdwijnt richting Westin. Er rijdt een shovel langs de kustlijn die al het zeewier gaat opruimen. Tja... Is niet wat we zoeken, ook niet als het straks weg en opgeruimd is. Dawn Beach is voor ons een teleurstelling en we snappen niet waarom vrijwel iedereen dit het mooiste strand van Sint Maarten vindt.

We lopen terug naar de auto en besluiten naar het echt mooiste strand van Sint Maarten te gaan, weer naar Friar's Beach (die van de ringscène :-)) We moeten dan wel helemaal vaan de oostkant naar de westkant rijden, maar dat doen we via het Noorden waar we nog niet zijn geweest. Dus eigenlijk wel leuk om mee te pikken. Het franse deel van het eiland lijkt nog iets relaxter dan het nederlandse. Het is nog meer "laadadadaa, twiedeldiedie, laadadaaha, twiedeldiedie".

Het is een mooie weg door dorpjes die ons helemaal om de bergketen in het midden van het eiland leidt. Als we borden Grand Case zien, weten we dat we in de buurt komen. Even voor Marigot zien we het zijweggetje dat we zoeken en binnen 3 minuten zitten we weer op het prachtige strand! We vragen 4 bedjes naast elkaar maar die zijn er niet... Wel 2 hier en 2 iets verderop. Ik zie dat bij 2 bedjes naast die wij willen er alleen 2 tassen liggen en slippers staan. Ik vraag de man van de bedjes of zij misschien willen wisselen. Twee bedjes verder zijn er 2 leeg. Hij kijkt met vriendelijk aan en loopt naar het water. Hij vraagt aan twee zwaargewicht dames of ze willen wisselen. Nou, dat is geen probleem! Mooi! Wij hebben 4 bedjes naast elkaar aan het water. We pakken snel alles uit en hup het water in! Nog steeds HEERLIJK!!! Wat een feest! We genieten van het heerlijke water en het prachtige strand. Dan is het weer tijd om te snorkelen. We zwemmen naar de rotsen en zien weer prachtige vissen, onder een grote steile rots zien we zelfs hele scholen prachtige vissen. We filmen onderwater met de GoPro al het moois dat we zien.

Dit is het ideale strand om deze geweldige vakantie af te sluiten. Rond 5 uur stappen we weer op. De 2 dames die voor ons van bedje hebben gewisseld, komen dan ook voor het eerst het water uit! Ze hebben hun bedjes alleen gebruikt om hun tassen en slippers te stallen :-) Ze hebben de hele middag in het water samen staan kleppen! Lekker man!

We rijden terug richting Simpson Bay en tanken nog even de auto vol voor morgen wanneer we hem inleveren. Dan naar het appartement om te douchen en omkleden. Vanavond eten we bij de Mexicaan op het resort, buiten aan het water. We worden heel vriendelijk bediend door een hele leuke dame. Volgens Yvon heeft ze een prachtig gezicht (helemaal mee eens!). Yvon neemt Chicken Mixiote, Shirley Red Enchilladas, Sharon Aparache Steak en ik neem de Grilled Beef Burrito. Het smaakt allemaal even heerlijk! In de verte horen we af en toe een vliegtuig bulderend opstijgen of afremmen :-) Nieuwe toeristen komen en oude die gaan.

En morgen gaan wij ook. We vliegen om 14:07 uur eerst naar New York. Daar stappen we over en vliegen we vanaf 21:50 uur naar Parijs met een Airbus 380! Zo'n hele grote met 2 verdiepingen! En vanaf Parijs vliegen we vrijdag om 12:35 uur naar Schiphol. Om 13:50 uur zijn we dan weer in Nederland.

Vanavond nog een laatste avond op ons balkon lekker relaxen en morgen om 7 uur gaat de wekker!

1. Han en Diny:
    24 augustus 2017
    Het zit er voor jullie weer op maar voor ons ook . Wij hebben genoten van alle foto's en verhalen van elke dag , dat heb je fantastisch gedaan. Meneer de reisleider.......Bedankt. XXXX
  2. Erik T.O. van der Wilt:
    24 augustus 2017
    Blijft jullie een goede reis toe te wensen. Het is jammer dat deze prachtige vakantie weer voorbij is, maar jongens wat houden jullie geweldige herinneringen over, houdt deze vast, want het leven gaat heel snel door voordat je het weet ben je 87 xxxx
  3. Nicolette:
    24 augustus 2017
    Jullie kunnen terug kijken op een fantastische reis!! We zullen jullie verhalen 's ochtends missen. Een hele goede terugreis en tot heel snel in NL. Liefs, Johan, Nic, Mike en Lotte xxx
  4. Opa en Oma Grouwstra:
    24 augustus 2017
    Ik hoop dat mijn berichtje van 22 -08-2017 nog gelezen wordt. Maar zo niet kijk dan even terug naar jullie trouwdag.
    Zoiets als deze vacantie is om nooit te vergeten. Wij hebben er ook van genoten door de mooie verhalen en de mooie foto’s
    René de manier waarop jij dit allemaal hebt verteld is fantasties. Elke dag was voor ons heel leuk om mee te beleven
  5. Opa en Oma Grouwstra:
  6. Jan en Els:
    24 augustus 2017
    Jammer dat wij de prachtige verhalen moeten gaan missen. Blijf gewoon nog een tijdje op dat mooie eiland, je kunt je vakantie dagen beter daar opmaken dan hier. Wij kunnen dan nog blijven genieten van jullie belevenissen en dat verstoort ook niet ons ochtend ritueel. Bedankt ook voor de prachtige foto's een hele goede vlucht terug.
  7. Yvonne van Steenis:
    24 augustus 2017
    Felix we zien je bericht van 22 augustus niet erbij staan. Je vorige bericht is van 18 augustus.
  8. Erik T.O. van der Wilt:
    25 augustus 2017
    WELKOM THUIS . Het went gauw weer hoor. Tot ziens, ja dat kan nu weer !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!