Brooklyn Day

2 augustus 2017 - New York City, Verenigde Staten

Onze eerste nacht zit erop. We (Yvon en René) hebben goed geslapen. Ik werd om 2:55 uur ff wakker en ben weer in slaap gevallen tot 5 uur. Toen ff plassen en daarna nog wat geprobeerd om te slapen. Sharon heeft niet zo goed geslapen omdat ze ruzie had met hun airco. Helemaal uitzetten was te benauwd en een beetje aan maakte herrie, tja. Typisch Amerikaanse airco's, ondingen.

Het bed slaapt inderdaad heerlijk en de kussens zijn top! Dat kan maar vast goed zijn.

Om iets voor 7 uur zijn we er klaar mee en gaan we douchen. Als we allemaal weer in de plooi liggen, gaan we naar beneden en nemen we een ontbijt in de diner onder het hotel. Het is er druk maar als we binnenkomen wordt er net een plek voor 4 schoongemaakt. We gaan zitten en bekijken in de kaart wat we willen eten. Wij in ieder geval koffie en de dames nemen thee. Yvonne neemt een Griekse yoghurt met fruit, ik een sandwich bacon and eggs, Sharon een sandwich eggs en Shirley een croissant en een apple turnover. Huh? Een apple turnover? Ja, dat is een appelflap bij ons. Na nog een refill van de koffie zitten we vol en zijn we klaar voor dag 1 in New York.

Het programma is al lang geleden uitgedacht en opgeschreven dus we volgen het programma. We nemen de metro en rijden naar Brooklyn. Brooklyn ligt aan de overkant van de East River en heette in de tijd dat Nederland hier nog de baas was Breukelen. Geinig!

Voordat we de metro kunnen gebruiken, kopen we in een automaat een metrocard en zetten er €60 op waarmee we voorlopig kunnen metro-en. Elk ritje kost 2,75 en je haalt de kaart gewoon voor elke persoon door de toegangspoort en karren maar.

De ingang van het metrostation ligt 1 meter naast de uitgang van de diner :-) Handig! We stappen 2x over en verlaten de metro op Highstreet in Brooklyn. Als we bovengronds komen is het ff zoeken welke kant we op moeten. Gelukkig brengt het kompas in de iPhone uitkomst, want ik weet zeker dat we richtig het westen moeten naar de rivier toe. We lopen door Orange Street, een prachtige straat die je vaak in films en series ziet, richting Columbia Heights. Daar lopen we de Brooklyn Boardwalk op en vergapen ons aan het prachtige uitzicht op Manhattan aan de overkant met rechts de Brooklyn Bridge. Nikon en Gopro maken overuren :-)

We lopen terug richting Columbia Heights en even verderop lopen we via een loopbrug naar een wandelpad langs de rivier. We lopen onder de imposante Brooklyn Bridge door (waar we straks overheen gaan lopen) en slaan Washington Street in. Zoals wij hem lopen, lijkt het een gewone straat, maar als je je bij de eerste kruising omdraait dan zie je een beeld dat veel mensen kennen. Links en rechts hoge, oude pakhuizen, recht voor je de prachtige pijlers van de Manhattan Bridge en precies tussen de linker en rechterpijler zie je op Manhattan het Empire State Building. Een prachtig plaatje, de foto staat erbij mensen!

We lopen verder richting de trap die ons op de Brooklyn Bridge brengt. Deze brug heeft een voet- en fietspad boven het niveau waar de auto's rijden. Je weet niet wat je ziet! Hoeveel foto's moet je hier maken?!? We lopen de brug op richting Manhattan,  een afstand van ongeveer 1,5 kilometer. En druk dat het is! De voetgangers en fietsers staan elkaar soms naar het leven omdat de enige afscheiding tussen het voetpad en het fietspad een geverfde lijn is :-) En je moet weten dat er veeeeel meer voetgangers (voornamelijk toeristen) zijn dan fietsers (New Yorkers die haast hebben). Een explosief mengsel voor gegarandeerd gezeik. Iedereen loopt half achteruit tegen zijn eigen selfiestick aan te kijken terwijl ie probeert heel Manhattan en de brug en zichzelf te vangen in één shot. Een stapje op het fietspad is dan snel gezet, met een schreeuwende en bellende fietser tot gevolg. Ook hele hordes Aziaten lopen 3 man breed het hele voetpad te vullen waardoor anderen hun leven wagen door even op het fietspad te stappen. Ik denk dat jullie je inmiddels wel kunnen inbeelden hoe dat eraan toe gaat. Zo niet, dan zijn er ook foto's van.

Halverwege de brug kopen we verse mango en komkommerschijven. Lekker! Had ik al gezegd dat het vandaag 28 gr is? Nee, nou het is 28. gr. Behoorlijk warm, maar het is zeker niet strak blauw. Integendeel, er wordt vandaag ook wat onweer verwacht. Gelukkig is het op de brug nog helemaal droog. Onderaan de brug lopen we een parkje in en valt er een bui. We schuilen even en al snel is het weer droog. We lopen richting Wallstreet. Na een stukje lopen, gaan de sluizen van de hemel open en duiken we snel de Zara in om te schuilen. Zo, dat is een serieuze bui! De Zara heeft binnen no-time 5x zoveel klanten dan bij droog weer :-). De bui duurt even dus we zitten hier ff vast samen met andere toeristen, want de locals lopen gewoon door met een krant of iets anders boven hun hoofd. Sommigen lopen de Zara in, vragen een plastic zak, zetten die op hun hoofd en lopen weer linea recta naar buiten en vervolgen hun weg! Zo, die zijn cool!

Na enige tijd wordt het weer droog en lopen we verder. Onderweg kopen we 2 paraplu's voor je-weet-maar-nooit. Want die zaten natuurlijk niet in de koffer :-). We lopen naar Wallstreet en vergapen ons aan de New York Stock Exchange. Dit is een gebied waar je met je vrachtwagen niet zomaar in kan rijden om een aanslag te plegen. Veel straten zijn hier niet toegankelik omdat ze zijn geblokkeerd met beweegbare barrières waar een gemiddelde tank de hik van krijgt. Teringjezus! Gigantische stalen constructies van 2 meter hoog, 1 meter dik en 25 meter breed!

We lopen verder richting Battery Park, het park waar vandaan de boten naar o.a. het Vrijheidsbeeld en Ellis Island vertrekken. Wij hebben een ander plan, wij nemen de Staten Island Ferry (helemaal gratis). Die vaart vlak langs het Vrijheidsbeeld en levert mooie plaatjes op. Nadat we eerst wat gegeten hebben, lopen we de vertrekhal van de ferry in en sluiten aan in de enorme massa mensen die op de boot staan te wachten. Zodra de deuren opengaan, loopt iedereen rustig de boot op en zoekt een plekje om te zitten. Wij gaan aan de linkerkant zitten met een goed uitzicht. Eenmaal onderweg zien we plotseling een snelle boot van de Coast Guard naast ons komen varen met voorop een soort mitrailleur waar een marinier achter zit. Hij vaart een tijd mee en draait dan weg. Hij vaart achter de ferry naar de andere kant om daar een tijd te varen. Daarna komt ie weer naar onze kant en zo gaat dat de hele tocht. Deze ferries worden dus 24/7 bewaakt en beveiligd door de Coast Guard! Zo dan! Dat had ik ff niet verwacht! Maar het is wel logisch als je bedenkt dat ie elk half uur gaat en er ongeveer 1100 mensen op passen. Aangekomen op Staten Island verlaten we de boot en lopen direct de andere boot op die weer teruggaat. Het gaat ons immers om het Vrijheidsbeeld die we op de terugweg willen vastleggen op de gevoelige plaat. Het weer is nog steeds van slag en het is bewolkt met wat gedruppel. Gelukkig zitten we droog en kunnen we mooie plaatjes schieten.

Eenmaal weer aan wal nemen we de metro richting het World Trade Center. Omdat het weer gaat regenen, schuilen we onder de toegang van een hotel totdat het weer droog wordt. Omdat het inmiddels bijna 18:00 uur is, gaan we eerst wat eten. Het wordt de Burger King. En deze zaak heeft iets nieuws, op de eerste etage krijg je een tafel toegewezen en krijg je een menukaart en bestel je aan tafel wat je hebben wilt! Echt waar! Bij de Burger King!

Het wordt een crispy chickenburger met frietjes en wat te drinken. Helaas is de friet erg zout en het broodje niet heel lekker. Als we klaar zijn, lopen we naar het 9/11 Memorial. Een zeer indrukwekkende plek. Precies op de plek waar beide torens stonden is een vierkante diepe bak gemaakt waarin langs de kant continue water valt. Rondom is een metalen balustrade waarin de namen van alle slachtoffers zijn uitgestanst. Hier en daar liggen er ook bloemen die door bezoekers zijn neergelegd. Erg indrukwekkend! En dan te bedenken dat Yvon en ik in 1988 bovenin die torens zijn geweest...

Omdat het nog te vroeg is om onze tickets te gebruiken om naar boven te gaan in het nieuwe World Trade Center lopen we de Ocullus in. Een prachtig gebouw waarin een mooie shoppingmall zit en ook een treinstation en een metrostation. Het buitenste gedeelte is gemaakt van 110 stalen witte ribben. Prachtig!

We lopen binnendoor naar het WTC en wachten daar buiten nog in het parkje totdat het tijd is om naar boven te gaan. Omdat het bewolkt is en het windje wat opsteekt, is het een beetje fris en krijgen Yvon en Shirley het koud. Gelukkig kunnen we al snel naar binnen. Door alle gevaren is de toegang tot de toren beveiligd met dezelfde apparatuur als op een vliegveld. Dus riem af, spullen in een bakje en jijzelf door een scanner. Alles gaat goed en we melden ons in de rij bij de liften. Als we de lift instappen en beginnen te stijgen, wordt op de wanden van de lift de geschiedenis van dit deel van Manhatten getoond in een levensechte animatie waarin je zowel jaartallen ziet oplopen als de stijging van de lift in de toren! Echt heel gaaf! We zijn in 60 seconden aangekomen op etage nummer 102! Een slordige 500 meter hoog! We lopen de lift uit en krijgen een korte presentatie te zien die wordt geprojecteerd op een wand. Als de presentatie klaar is, gaat de wand langzaam omhoog en kijken we zo door de gigantische ramen naar buiten! WAUW! Helemaal te gek! Manhattan aan je voeten!

Het gaat schemeren (precies de bedoeling) en de lichten beginnen steeds duidelijker te worden. We maken mooie foto's en filmen. Als we alles hebben gezien, gaan we weer naar beneden en pakken de metro naar het hotel. Moe maar voldaan komen we weer in het hotel. We hebben op de hoek nog een koffie en thee gehaald en gaan naar onze kamer. We wassen ons schoon en ik schrijf dit verhaal. En nu als een haas lekker slapen!

Welterusten.

1. Opa en Oma Grouwstra:
    3 augustus 2017
    De New York belevenis is zeer leuk verteld. We leven met jullie mee en hopen dat de regen niet jullie vakantie blijft verpesten.
    Verder is het een heel aperte belevenis en zien al uit naar de verdere beschrijvingen van de avonturen die jullie in Amerika gaan meemaken.
    Als ze allemaal zo leuk verteld zijn als deze eerste dan kunnen wij mee genieten van jullie vakantie
    Ga zo door!
  2. Han en Diny:
    3 augustus 2017
    Leuk wakker worden met jou verslag van de dag, je schrijft het zo op dat wij het gevoel hebben erbij te zijn, en de foto,s zijn ook mooi.
  3. Michel Grouwstra:
    3 augustus 2017
    Indrukwekkend inderdaad het WTC Memorial, mooie foto's ook. Zijn de dames niet bij Century 21 geweest aan de overkant, voor wat low price design shoppiiiiiing?
  4. Janine:
    4 augustus 2017
    Fijn om te lezen dat jullie het zo leuk hebben! En wat is de blog tof geschreven, zo gedetailleerd dat ik me er helemaal een beeld bij kan vormen :-)
    Heel veel plezier en ik blijf jullie uiteraard volgen!