Midtown Day

3 augustus 2017 - New York City, Verenigde Staten

Goedemorgen beste volgers! We krijgen superreacties op omze belevenissen, dank daarvoor!

Vandaag is het voor ons Midtown Day. We gaan bekende plekken bezoeken die in het deel ligt tussen de 50th Street en de 60th Street. Ons hotel ligt, om een beeld te geven, aan de 57th Street op de hoek van 7th Avenue. Ik denk dat iedereen wel een beetje weet hoe dat werkt hier met de straten, maar toch nog ff een korte uitleg.

Avenues lopen van zuid naar noord (of noord naar zuid, net wat je wilt). En de meeste zijn gewoon genummerd, dus 1st Avenue helemaal in het oosten en dan 2nd Avenue er een paar honderd meter naast en zo gaat het helemaal naarhet westen van Manhattan door. Horizontaal lopen de Streets, in het zuiden 1st Street en in het noorden het hoogste nummer. Ergens in het midden ligt Central Park aan 60th Street. Alle straten lopen in feite in een strak raster, maar Broadway is één van de weinige uitzonderingen, die loopt diagonaal van zuid naar noord. Tot zover ff de uitleg van het stratenplan.

We hebben vanmorgen tickets voor een bezoek aan Top Of The Rock, een prachtig uitzichtpunt in Rockefeller Center. Om 11 uur kunnen we naar boven dus we hebben wat tijd vanmorgen. We doffen ons op en gaan aan de overkant ontbijten bij Deli Café. We nemen croissants en Cinnabon rolls en ik neem een yoghurtje. Een yoghurtje!?!?!? Ja, een yoghurtje want ik voel me niet helemaal top. Licht misselijk en totaal geen trek. En wat er op de wc uitkwam, zal ik jullie besparen. Jullie zitten natuurlijk lekker aan een bakkie dit te lezen. En ik wil jullie zeker niet wegjagen!

Nadat we klaar zijn met eten, lopen we naar het Rockefeller Center, een tippel van 10 minuten. Onderweg komen we Radio City Music Hall waar zowel radio als tv geschiedenis is gemaakt. Zoek maar op met Google!

We lopen Top of the Rock binnen en worden met een bijzondere lift naar 68 hoog gebracht. Het bijzondere is dat het plafond van de lift van glas is en je de hele liftschacht aan je voorbij ziet flitsen met spannende lampjes erin. Na 38 seconden zijn we boven en bewonderen het fantastische uitzicht. We kijken zo uit over Central Park aan de ene kant en aan de andere kant zie je o.a. het Empire State Building, One World Trade Center waar we gisteren waren maar ook het Vrijheidsbeeld.

Het is vandaag overigens prachtig weer en lekker heet, 30 gr. Boven voel ik me toch nog steeds niet lekker en ik heb hele zware benen. Of er een olifant op mijn rug zit. Of is het de rugzak waarin we het e.e.a. meesjouwen. We maken weer goeie foto's en leggen alles vast. Na een tijd zijn we klaar en melden we ons bij de lift naar beneden. Daar ga ik me pas echt slecht voelen. Misselijk, tintelende armen en handen, what the fuck! In de lift houd ik me goed en eenmaal beneden zoeken we een plekje om ff te zitten. Wat is er met mij loos? We halen een flesje cola omdat ik denk dat mijn bloedsuiker ff te laag is. Na een tijdje knap ik inderdaad langzaam op en gaan we rustig verder. Het tempo is laag, want die olifant is er nog steeds.

We gaan naar het beeld Prometheus kijken waar in NY elk jaar de kerstboom wordt ontstoken. We lopen ook een grote Lego-winkel in en vergapen ons aan de bijzondere figuren die met Lego gemaakt zijn. Daarna is het tijd voor het eerste hoogtepunt van de vakantie voor Shirley, we gaan naar de Nintendo Store. Je kunt haar niet blijer maken! Lachend van oor-tot-oor loopt ze een half uur elk plekje in de winkel af, twee etages Nintendo en alles wordt beetgepakt. Knuffers, games, amibo's, echt alles. Ze zoekt een paar leuke spullen uit en loopt naar me toe. Of ik ff wil afrekenen! Tuurlijk schat, we zijn hier maar één keer. Beneden vindt ze nog iets en ook dat gaat met ons mee. Alle spullen zitten in een prachtige Zelda tas met Link erop. Ik denk dat veel lezers nu afhaken, maar lees gewoon door want Zelda is een Nintendo spel en link de hoofdfiguur.

Als Shirley eindelijk in staat is de winkel te verlaten, lopen we naar 5th Avenue, een iconische straat met bekende plekken. We bekijken St. Patricks Cathedral en lopen langs Trump Tower. Ook passeren we de Microsoft Store en gaan niet naar binnen want we hebben een ander doel, de Apple Store! Op de hoek met Central Park zit ie en we lopen naar binnen. Eén grote kluwe mensen, jezus wat is het hier druk. Wij hebben een missie, want we trakteren onszelf op een nieuwe iPad! Die oude is met geen 10 paarden meer vooruit te krijgen en is inmiddels een bron van ergernis. Een nieuwe gaat ons leven een boost geven :-). We nemen een Space Gray kleur en zijn heel blij. Helaas hebben ze niet het hoesje wat we willen dus dat komt later wel.

Blij lopen we naar buiten en lopen richting de metro. We gaan naar de kabelbaan die ons over de East River naar Roosevelt Island brengt. Dit was vroeger een leprakolonie. Nu niet meer hoor :-) We kunnen er gewoon naartoe.

We hebben ff gedoe met de juiste metro vinden omdat ik nog steeds niet helemaal joepie ben. Maar na wat instappen en uitstappen rijden we de goede kant op. Als we weer bovengronds komen, lopen we naar de kabelbaan. De Roosevelt Tramway! In Streetview heb ik dit al meerdere keren gelopen dus dat helpt lekker met zoeken.

De kabelbaan gaat naast de Queensboro Bridge dus je hebt een fantastisch uitzicht! Aan de overkant lopen we door een parkje langs de rivier en maken weer mooie foto's. We houden even een sanitaire stop en zoeken een bankje in de schaduw om ff een beetje tot onszelf te komen. Wat een slijtageslag is het vandaag, ook voor de 3 dames. Onze voeten zijn volledig plat en we trekken onze schoenen dan ook uit om de kussens van onze voetzolen de kans te geven weer terug te veren:-). We zitten hier heerlijk dus blijven lekker zitten. Het is inmiddels 5 uur dus we zijn alweer 7 uur onderweg. Na een tijdje proberen we de sokken en schoenen weer aan te trekken, dus valt niet mee. Het gekreun is niet van de lucht en ik kom er weer eens achter hoever mijn voeten van mijn handen vandaan zitten :-). Jezus, we worden oud!

Als alles weer op de plek van bestemming zit, staan we op en lopen we eerst voorzichtig een paar passen en daarna gaat het snel beter. De kussens onder de voetzolen doen hun werk weer!

We lopen terug naar de kabelbaan en gaan richting het hotel. Ik kan wel ff een tukkie gebruiken en de dames snakken naar een warm bad waar de voeten in kunnen. Eenmaal in het hotel gaan we ff plat en maken plannen voor de avond. Het idee is om wat te gaan eten en dan naar Times Square in het donker met al die lichten en reclames!  We besluiten bij een Italiaanse Tratorria te gaan eten. Niet goedkoop, maar ja dat is hier helemaal niets. We nemen ravioli en Yvon glutenvrije penne. We beginnen enthousiast met eten maar we lopen al snel vast. De ricotta is een beetje droog en wij zijn een beetje moe. Geen goeie combi. We eten ons bordje niet leeg. Shirley krijgt een steek in haar maag en Yvon wordt een beetje misselijk. Hij gaat lekker! We rekenen af en lopen nog ff naar Central Park om op te knappen. Het is inmiddels schemer en we besluiten Times Square morgenavond te doen als we ons weer beter voelen.

We zoeken een bankje op en gaan zitten. Na een paar minuten zegt Yvon:"Hé, ik zie vuurvliegjes!" Ja, verrek we zien vuurvliegjes! Nog nooit eerder gezien en hier zitten ze! Wat een bijzondere beestjes. Ze stijgen op en hup, geven ff licht.

We lopen weer terug naar het hotel en ik schrijf weer een verhaal. Kijken hoe we er morgen voorstaan.

1. Rick:
    4 augustus 2017
    Echt lachen om te lezen, een paar tegenslagen maar jullie zijn niet van suiker toch! Een goeie nachtrust doet wonderen, hf op times sq (:
  2. Erik T.O. van der Wilt:
    4 augustus 2017
    Wat een geweldig verhaal weer, ook een verhaal van doorzettingsvermogen. We, Corry en ik, wensen
    jullie veel sterkte toe, maar je moet maar denken , ALLES heeft een eind dus ook de tijdelijke ongesteldheid , die laatste gebeurtenis doet me denken aan een soortgelijke gebeurtenis , zij het lang geleden, maar ook dat was tijdelijk. Houdt met z'n allen de moet erin. Jullie hebben toch een geweldige vakantie. Fijn vervolg !!
  3. Erik T.O. van der Wilt:
    moeT moet wel moeD zijn
  4. Erik T.O. van der Wilt:
    moeT moet wel moeD zijn
  5. Han en Diny:
    4 augustus 2017
    Goed verhaal weer Rene, wij hopen dat Jullie vandaag weer opgeknapt zijn. We kijken uit naar het vervolg.
  6. Jan en Els:
    4 augustus 2017
    We hopen dat jullie snel zijn opgeknapt, want het is wel balen. Het is wel gezellig om het te lezen bij een kopje koffie.
  7. Pieter:
    4 augustus 2017
    Erg leuk om te lezen om de ochtend mee te beginnen! Hopelijk knappen jullie snel op, want het is toch balen dat je niet volledig kan genieten zo. Jullie voeten moeten maar ff wennen aan al het lopen want voorlopig stopt dat niet (:
  8. Johan:
    4 augustus 2017
    Heey Gzrt, wat een goeie verhalen. Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat daar aan de andere kant van het water. Maar ehhh... niet lekker zijn en/of ziek worden! Dat is meer iets voor onze vakanties ;-) Hopelijk ben je weer gauw opgeknapt. Gewoon even wat sterke drank er in mikken ipv koffie en een paracetamol of 2 voor het slapen. Dan zoekt het virus in je lijf snel de kortste weg naar de uitgang. Ok zal je nog 1 keer even een smerig verhaaltje moeten vertellen maar ben je er wel van af :D
  9. Ravenna:
    4 augustus 2017
    Wat gaaf dat jullie zoveel leuke dingen in een dag kunnen doen! Hoop dat dat een beetje de gedachte van het niet lekker voelen weg kon houden, er is toch zo veel om naar te kijken :)

Ook pluspunten voor alles zo leuk te beschrijven, gelukkig ontbrak het Nintendo Store gedeelte niet. Ben Shirley namelijk wel erg dankbaar dat ze ook even extra aan het kijken was om iets voor ons mee te nemen (: