De vlucht naar New York

1 augustus 2017 - New York City, Verenigde Staten

Om 11:40 uur kunnen we boarden. Bij pier M betekent dat dat je eerst naar beneden gaat, dan naar buiten en via een trap het vliegtuig in. Cool! Voelt een beetje als Zestienhoven. We zoeken onze plek in rij 29 en installeren ons. Het vliegtuig is een Airbus 321, een lekker modern vliegtuig. In plaats dat ze nog investeren in tv-schermpjes hebben ze een handige klem in de stoel voor je waarin je je iPad kunt vastzetten! Wat elke stoel ook heeft is een eigen USB-aansluiting om op te laden. Nog even wachten tot we echt kunnen vertrekken en dan gaan we ook echt.

De vlucht gaat soepel op één turbulentie na en die was natuurlijk precies op het moment dat we koffie en thee zaten te drinken. Gelukkig liep dat goed af en bleven alle vloeistoffen nét in de bekertjes. Na 3 uurtjes gaan we landen op IJsland met 2 uur tijdverschil. Nou, als ze daar het vliegveld willen uitbreiden met wat extra banen dan hebben ze géén enkel probleem! Wat een leeg land is dit, zeg. En wat temperatuur betreft ook niet ons cup-of-tea, het is hier op 1 augustus 12 graden... Brrr, vandaar die mensen met dikke jassen in het vliegtuig.

De tussenstop is kort en al snel zitten we in het volgende vliegtuig. Nu zitten we in rij 36, bijna achterin. Zodra we opgestegen zijn, gaat mijn buurman helemaal achterin zitten en kan Yvonne gezellig naast me komen zitten. Onderweg kijken we lekker naar een paar afleveringen van House of Cards die we van Netflix hebben gedownload en de dames kijken ook naar downloads en spelen games op de Nintendo Switch.

Deze vlucht duurt bijna 6 uur en geeft een tijdverschil van 4 uur. Om 5 uur lokale tijd naderen we Newark Airport. We vliegen parallel aan de Hudson rivier en kunnen Manhattan aan de linkerkant goed zien. De GoPro doet zijn werk :-) De landing is heel soepel en we taxiën naar de gate. De volgende horde hier is natuurlijk de DOUANE. Zoals ze het hier noemen aan de muur: Our last line of defense. Gelukkig staan er niet extreem lange rijen dus we zijn redelijk snel aan de beurt. De routine om het land in te mogen is weer eens uitgebreid, deze keer is de duimafdruk en een foto van je gezicht niet meer genoeg, ze willen de andere 4 vingers ook hebben :-) Dus eerst je 4 vingers van je rechterhand tegelijk op de scanner, daarna je rechterduim en dan hetzelfde voor je linkerhand. Als Sharon aan de beurt is met haar zweethanden gaat het niet vanzelf. De afdrukken lukken steeds maar niet. De man achter de balie is geduldig en probeert het een paar keer, maar helaas. Geen goeie afdrukken.... Dan maar eerst Shirley en Yvon. Die gaan wel en zijn in no-time klaar. Dan Sharon nog een keer. De scanner wordt met een speciaal plakfolie een paar keer goed schoongemaakt en Sharon veegt haar vingers droog aan haar broek... Dan eerst de rechter vier vingers... En ja, ze zijn gelukt. Haar rechterduim... Ja, ook gelukt. Dan haar linkerhand... Goed droogvegen en hup op de scanner.... Nee, nog niet goed... Nog een keer drogen en op de scanner.... Ja! Gelukt! Dan nog de laatste duim... Hup op de scanner en.... Ja, ook gelukt. Gelukkig we zijn binnen.
We lopen naar de bagageband waar onze koffers inmiddels rondjes draaien. Met de koffers lopen we naar de Ground Transportation Desk waar we ons melden voor de taxi die we hebben gereserveerd. Alles is in orde en als het busje er is, worden we door een behulpzame dame naar het busje gebracht. We merken nu dat het hier wel een goeie temperatuur is, het is 28 gr. De koffers gaan achterin en wij stappen in. Samen met een paar andere reizigers rijden we naar Manhattan. We rijden door de Holland Tunnel en komen weer boven op Manhattan, wauw!!!! Wat een stad! Wat een drukte! Onze chauffeur stuurt ervaren door het verkeer en zet de eerste mensen af. Wij zijn de laatste die uitstappen. We logeren in het Wellington Hotel op 7th Avenue, tussen Central Park en Times Square. Topplek!

We melden ons bij de balie en ook daar gaat alles goed, we krijgen onze sleutelkaarten en zitten op de 26ste verdieping! In de lift zien we dat er nog één etage hoger bestaat, dus dat lijkt gunstig. Als we de deur opendoen zien we een leuke kamer die uit 2 gescheiden kamers bestaat met elk een tweepersoonsbed en elk een kleine badkamer, en 2 flatscreen TV's! Het is ff prakken om onze koffers fatsoenlijk kwijt te kunnen, maar dat lukt ook. Als we een keer goed uit het raam kijken, zien we dat we uitzicht op Central Park hebben! WAUW!!! Ook dat zit helemaal mee!

Het is voor ons gevoel inmiddels 3 uur in de nacht en hier dus 21:00 uur. De dames ploffen op bed en ik ga nog even de straat op om wat flessen water te kopen. Ik loop het hotel uit richting Times Square. Na een paar blocks zie ik een winkeltje waar ze ook water verkopen en ga naar binnen. Ze hebben hier ook lekkere croissants, het is een deli met allemaal lekkere dingen. Goed om te weten.

Ik ga terug naar het hotel en voeg me weer bij de dames. Daar is het instorten inmiddels in een vergevorderd stadium. De bedden voelen helemaal top aan en de airco's moeten ff worden getemd, maar dan sluiten we de luiken en dromen van wat er allemaal gaat komen....

Tot morgen!

1. Dani:
    2 augustus 2017
    Veel plezier shirley,

Ik wil foto's van schattige dieren!!!!