Museum Day

5 augustus 2017 - New York City, Verenigde Staten

Daar zijn we weer! Weer een morgen met goed nieuws, Yvon is weer totally herself! Goed geslapen en trek in ontbijt, mooi! Het mindere nieuws is dat de 1-dags aandoening die bij mij begon nu een kamertje verderop is gaan kijken en bij Sharon is geland... Nou, we zijn er bijna vanaf zullen we maar zeggen.

Het is vanmorgen wel droog maar nog geen mooi weer want vanuit het zuidwesten stroomde vannacht een front met gedoe over New York City. Gedoe in de vorm van onweer en regen die inmiddels is weggewaaid en nu zal begin van de middag gewoon de zon weer gaan schijnen! Ze beloven minder vochtig weer (was 92% luchtvochtigheid) dus dat is wel lekkerder.

Omdat ze het weer van deze ochtend al dagen hebben beloofd op het weerbericht en het zondag wel de hele dag prachtig weer wordt, hebben we onze maatregelen getroffen. We hadden voor de vakantie begon online al fietsen gereserveerd voor Central Park voor vandaag (zaterdag) maar ik heb eergisteren die verhuurder gebeld en gevraagd of het ook op zondag kan. Nou, no problemo! You can come any day you like, just bring your reservation! Mooi, dan is dat geregeld. We wisselen onze zondag- en zaterdagplanning om en gaan dus vandaag een deel van de dag naar het American Museum of Natural History. Past veel beter bij het weer :-)

Maar first things first want in het verhaal hadden we nog onze pyjama's aan en dat zou ECHT heel gek staan in een museum! Dus we hebben eerst lekker gedoucht, links en rechts wat haren gewassen, en daarna geföhnd natuurlijk, want anders lopen sommigen er als een ontplofte kanarie bij :-) Dan kleertjes aan, rugzak tot de nok gevuld met spullen die je misschien vandaag nodig kunt hebben en hup de lift in. Op naar het ontbijt in Park Café onder het hotel. We nemen toast met koffie en thee. En Shirley neemt weer een heerlijke apple turnover met thee. We zitten met smaak te eten en dat is eigenlijk voor het eerst! Alleen Sharon moet zich nog wat beter gaan voelen.

We rekenen af en lopen de metro in. Jullie weten inmiddels waar de ingang is :-) Omdat de verbinding met de metro naar het museum vanuit onze lokatie behoorlijk knerfterig is, nemen we eerst de metro 23 straten zuidwaarts. Op 34St Herald Square is de overstap op metro B Uptown die voor de deur van het museum, aan de rand van Central Park, stopt. We lopen naar het perron van metro B en zien daar dat het spoor dicht is en ... er vandaag geen B metro rijdt. Dus... Ik pak de iPhone met de metro-app erbij en zoek een alternatief. We moeten met metro F nog verder zuidwaarts en overstappen op West 4th Street. Goed dat ik het stratenplan heb uitgelegd, want je snapt nu hoe ver we inmiddels zuidwaarts op Manhattan zitten. De app zegt dat we metro A Uptown moeten nemen, dus we stappen in. We moeten dus op 81th Street eruit, best een end weg. We schieten lekker op en komen al snel aan bij de halte op de zuidwesthoek van Central Park. Nog een paar haltes en we zijn er. Halte 72th Street schiet voorbij want niet alle metro's stoppen op elke halte. Je hebt de local en express varianten. Zeg maar stoptrein en intercity. Zwarte stiphaltes zijn alleen local en witte stiphaltes zijn express. We knallen door de metrobuis en in een flits zie in halte 81th Street voorbij suizen. Kak! Zitten we toch in een express metro! Ik kijk op de app en... voorlopig wordt er niet gestopt. We knallen nog een zooi stations voorbij totdat we uiteindelijk op de 125th Street in Harlem kunnen uitstappen! Jezus, je komt nog eens ergens, maar ziet in feite helemaal geen fluit :-) En donkere tunnel is overal even donker, zelfs in zwart Harlem :-) We stappen in de juiste metro weer zuidwaarts en na enige tijd uit op het juiste station. Zo, dat was ff goed waar voor onze metrokaartjes :-) Als we de straat op lopen, zien we het imposante gebouw van het museum. Wauw, zo hebben wij ze niet in Nederland. En aan de overkant van de straat het immense Central Park. We lopen naar de ingang en zien een enorme rij mensen staan die hetzelfde idee als wij hadden kennelijk. Die willen ook naar binnen! De rij is zo lang dat we echt heel lang moeten we wachten. We sluiten aan in de rij en binnen 1 minuut komt er een medewerker van het museum met de blijde boodschap dat er aan de zijkant van het gebouw ook een ingang is waar GEEN RIJ staat! Als ware het een militaire oefening draait het volledige achterste deel van de rij zich synchroon om en loopt de richting uit die de medewerker aanwees. We lopen linksaf de hoek om, en weer links een toegangsweg op en staan binnen 30 seconden bij de tickets vendingmachines! Lekker man!  We stoeien met de eerste 2 machines die bij alles wat ik probeer steeds weer zegt "In case of technical problems, contact our staff". Naast mij staat iemand succesvol kaarten uit een automaat te toveren, dus die automaat ga ik straks zeker proberen. Zodra ze is opgehoepeld, stort ik me op dit apparaat en ja hoor! Deze werkt als een zonnetje! We kopen 4 kaarten en lopen het museum in. We besluiten eerst helemaal naar boven te gaan (4 etages) en dan langzaam af te dalen.

Op de 4e etage staan alle dinosaurussen en andere fossielen. In de eerste zaal staat een full scale Tyrannosaurus Rex. Tering! Wat een joekel van een dino! In een vitrine staat een los hoofd van een T-rex, de enige schedel die ooit volledig intact is gevonden. Zo'n beest heeft tanden zo groot als bananen! Even verderop staat een Brontosaurus, nog langer dan een T-rex maar deze eet alleen plantjes ?!?!@&!? Met een lengte van 30 meter en je eet alleen plantjes. Jezus, die moet echt niks anders te doen hebben gehad want anders verhongert ie.

In de volgende zaal komen we bij de vliegende en zwemmende dino's, je kijkt je ogen uit. Wat mij dan weer opvalt is dat het allemaal ONZETTENDE lelijke beesten zijn. Dat zal best wel een reden hebben, maar daar komen we helaas niet achter vandaag. In de volgende zaal staat een Titanosaurus, ooit per ongeluk in Patagonië gevonden en helemaal compleet! Bij de opgraving hebben ze zelfs een weg moeten aanleggen naar het beestje toe om het te kunnen vervoeren. Het beest heeft de grootste botten ooit gevonden op aarde met een afmeting van 2,5 meter. Hij is zo groot dat ie niet eens in de zaal past hier. Zijn kop en begin van zijn nek steken uit in de hal ernaast. Het lieverdje is bijna 40 meter lang! Bij de opbouw van het skelet hebben ze metalen T-balken gebruik in de staart en nek om het geheel te kunnen dragen!

Als jouw lievelingsdino nog niet is genoemd dan komt dat niet omdat ie er niet staat, maar omdat ik ze echt niet allemaal hier ga noemen. Ik moet nu al steeds Shirley vragen hoe ze heten, want die weet dat vaak uit haar hoofd! Heb je nog specifieke vragen, zet ze in een reactie zou ik zeggen!

We lopen verder door het museum en zien in feite een enorm mortuarium met allemaal dode beesten aan ons voorbijtrekken. Gek eigenlijk dat je loopt te oh-en ah-en bij zoveel dierenleed :-) Maar, eerlijk is eerlijk, ze staan of liggen er wel knap bij!

We dalen af en komen bij de tentoonstelling over alle indianenstammen die ooit bestaan hebben. Ook wel treurig als je bedenkt dat ze allemaal doelbewust zijn uitgemoord en nu alleen nog maar in musea te zien zijn. Afijn, het is niet anders dus we bekijken alle prachtige voorwerpen, kleding en andere gebruiksvoorwerpen die ze bijzonder knap hebben gemaakt met hun blote handen.

Als besluit bezoeken we het interne IMAX-theater waar een prachtige film over het heelal wordt getoond. Er wordt in getoond hoe de mens de afgelopen 100 jaar langzaam is gaan begrijpen hoe oud en hoe groot het heelal is, maar ook dat het constant en steeds sneller groter wordt, al 8 miljard jaar lang... Ja, mensen het woord 'groot' is duidelijk niet bedacht om het heelal te beschrijven!

We suizen door het heelal en vliegen richting het Melkwegstelsel, het stelsel waar de aarde onderdeel van uit maakt. Het Melkwegstelsel is een schijfvormig stelsel met miljoenen sterren en planeten. Vanaf de aarde kun je, onder de juiste omstandigheden (juiste dag, donkere plek op aarde en geen wolken) de schijf van onze Melkweg gewoon zien. Vanuit ons perpectief natuurlijk. Als we over 2 weken in Death Valley zijn, zou ik een foto moeten kunnen maken van de Melkweg! Ik heb uitgezocht op welke dag dat kan, waar aan de hemel hij zichtbaar is, hoe ik mijn camera moet instellen en ik heb er speciaal een statief voor gekocht!

We kijken ademloos naar het fantastische heelal en kunnen niet bevatten hoe groot het is. En gelukkig zijn we niet de enige! Als de film klaar is, zijn wij klaar met het museum en gaan op weg naar Washington Square Park. Een mooi en gezellig park in Greenwich Village en bekend van de kleine Arc de Triomphe die er staat. In veel films een geliefde locatie. We nemen de metro weer helemaal naar 4th Street en stappen uit. Boven gekomen staan we naast een basketbalveld waar behoorlijk professioneel wordt gespeeld, compleet met echt scorebord en fans rondom de hekken van het veld. Het zweet gutst van de mannen en ze zijn bloedfanatiek! We lopen door, slaan rechtsaf en bij de volgende kruising begint het park al.

Echt een super relaxt park, mensen zitten te schaken, of liggen op het gras, anderen spelen jazzmuziek of vermaken het publiek met straatacts zoals een man die gigantische zeepbellen maakt bij de fontein. We zoeken een lekker plekje op en ploffen neer. We kopen ijs en wat te drinken en nemen alles goed in ons op. Er loopt een man met een husky, dus Shirley en Sharon zijn gelijk helemaal in de zevende hemel! Na een tijdje zoeken we een ander plekje om weer andere dingen te kunnen zien.

Het is inmiddels 6 uur geweest dus we gaan op weg naar ons avondeten. Vandaag eten we bij: Panda Express! Ooit in 2008 door ons ontdekt als een toptent met heerlijk oosters eten met verse groenten en fantastische Orange Chicken! En het mooie is, hij zit hier redelijk in de buurt. We nemen de metro 2 haltes en we zijn er. Als we boven komen staan we op de stoep van Madison Square Garden, de andere epische muziek- maar ook sporthal in Manhattan. Er staat een lange rij mensen die kaartjes hebben voor een concert vanavond. We lopen langs de rij want ons doel ligt aan de overkant van de volgende straat. In de Panda Express bestellen we heerlijk eten en kijken uit over de straat. Wat een verademing dit eten, echt lekker! Dus tip van ons: Panda Express. Zit ook ergens in Amsterdam volgens Sharon.

Als we klaar zijn, lopen we weer naar het station en passeren bij Madison Square Garden allemaal mensen die met 1 vinger omhoog op de stoep staan. Gek gezicht! En niet eentje, nee best wel veel. Ik vraag aan een agent wat ze aan het doen zijn en het antwoord is verbluffend simpel... ze zijn op zoek naar een kaartje! Zo simpel, ik had het niet bedacht! We kijken nog ff rond en rijden dan naar het hotel. Vanavond is inpakavond, want morgenvroeg checken wij uit het hotel en gaan we fietsen. Om 16:20 uur komt de taxi ons ophalen bij het hotel om ons naar JFK te brengen voor de avondvlucht naar Denver. Dan is NYC alweer verleden tijd en begint een hele andere vakantie! Maar eerst morgen nog fietsen in Central Park!

1. Opa en Oma Grouwstra:
    6 augustus 2017
    Vergeef me dat ik niet op het Chinatown verhaal heb gereageerd. Toen we het lazen was het al erg laat. Maar het is wel weer een aparte belevenis.
    Zo we nu gelezen hebben, vallen jullie van de ene verbazing in de andere. We nemen aan dat deze vakantie jullie een hoop heeft bijgebracht wat de wereld geschiedenis betreft.
  2. Erik T.O. van der Wilt:
    6 augustus 2017
    Sharon het duurt maar heel kort hoor, dan ben je weer de ""oude "" Wat hebben jullie weer ontzettend veel mooie dingen gezien en Rene wat maak je er een prachtig verhaal van voor de thuis -blijvers, de complimenten ! Tot de volgende keer
  3. Han en Diny:
    6 augustus 2017
    Op naar Colorado Rene, Bedankt voor de rondleiding in New york, het was mooi,indrukwekkend en vooral fantastisch gedaan !!
  4. Jan en Els:
    6 augustus 2017
    Bedankt voor de fantastische rondleiding door New york. En een goede reis verder.
  5. Nicolette:
    6 augustus 2017
    Hopelijk hebben jullie heerlijk gefiets en weer veel moois gezien. Goede vlucht naar Denver op naar weer een hele andere vakantie! Xxx
  6. Erik T.O. van der Wilt:
    6 augustus 2017
    Is het fietsen goed bevallen, wordt verkeerstechnisch iets voor fietsers gedaan ? Goede vlucht naar Denver !
  7. Rick:
    7 augustus 2017
    Veel (fiets) plezier in central park en een goeie vlucht alvast!