San Francisco (opnieuw geschreven :-))

12 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Gisteravond toen we gingen slapen hadden we nog een klein dingetje. Het raam is hier bedekt met blinden. Vier stuks naast elkaar en 2 rijen boven elkaar. Je sluit ze met een lat die drie lamellen verbindt. Lat omhoog, blinde dicht, lat omlaag blinde open. Tot zover alles ok. Iedereen ligt in bed en we doen het licht uit. Pats! Ik lig midden in een sterke lichtstraal die aan de zijkant van een blinde naar binnen schijnt. Het is de verlichting buiten die de parkeerplaats verlicht. Lampie type stadionverlichting! Ik doe het licht aan en pak 2 blaadjes papier. Ik vouw een rand om en hang ze over een lamel zodat ze de kier aan de zijkant afschermen. Licht weer uit en ik ga liggen. Kak! Nog een kier! Bed weer uit, licht weer aan. Nog een blaadje gevonden, randje gevouwen, opgehangen, licht uit, bed weer in en..... Zucht, nog ergens een kier. Bed uit, licht weer aan en het laatste blaadje dat we hebben gepakt, gevouwen, opgehangen, licht weer uit en hup in bed. Yes! Alle lichtstralen zijn getemd, we kunnen slapen.

Vanmorgen is het fris in de kamer. Het is San Francisco dus dan weet je dat het vaak mistig is. En niet vaak warm. Vandaag is dat ook zo, hetvis bewolkt/mistig en heel fris. We kleden ons aan en gaan op pad. We gaan eerst met de auto naar Ghirardelli Square, daar ontbijten we in een café. Yvon en Shirley scrambled eggs, hashbrown en toast. Sharon heeft een bagel met zalm en tomaat en ik neem een yoghurt parfait. Yoghurt met fruit :-) Klinkt al heel anders:-) We zitten lekker te eten. Als we klaar zijn, stappen we in de auto want we gaan de 49 Mile Scenic Drive doen vandaag. Die brengt ons langs alle must-sees van SF. We beginnen bij The Palace of Fine Arts. Een prachtig gebouw in romeinse stijl. Eigenlijk een soort galerij met prachtige pilaren en daarachter staat het eigenlijke museumgebouw. Eromheen een heel mooi parkje met een vijver waar kleine schildpadden zwemmen! Ahhh! Ohhh! Schattig!!! Je kent dat wel als de dames iets cutes zien. We lopen tussen de gigantische pilaren door, het is echt schitterend.

De volgende stop is Golden Gate Bridge, althans de uitzichtpunten. We rijden door Presidio park en stoppen bij het eerste uitzichtpunt bij Fort Point. Het is hier heel mooi, alleen de mist onttrekt veel van de brug aan het zicht. Je ziet het onderste deel alleen. Aan de rechterkant ligt Alcatraz. Verderop in Bakers Beach ben je aan de andere kant van de brug. Een prachtig strand maar ook hier mist dus we zien wel wat van de brug maar niet helemaal.

We vervolgen onze weg door SF en rijden over een enorme lange strandweg. Een superboulevard. De golven zijn behoorlijk hoog en surfers wagen een kansje. We rijden nu richting Twin Peaks, de hoogste berg in SF. Maar eerst halen we nog wat drinken, fruit en heerlijke donuts! Op Twin Peaks is het helaas ook mistig... We rijden verder en komen door een LHBT-wijk waar het wemelt van de regenboogvlaggen! Supergezellige wijk! Volgende stop wordt Union Square, tenminste... De route stokt als we Golden Gate Park niet in mogen. Dat is afgesloten vanwege een evenement. We kiezen zelf onze weg en laten Tom ons naar Union Square sturen. Dat hadden we nooit moeten doen! Ten eerste weet Tom niet overal precies de weg en als je afslaat dan duurt het tussen hoogbouw even voordat Tom ook gedraaid is. Dat geeft HELE verwarrende aanwijzingen in een gebied waar ook nog eens bijna alles eenrichtsverkeer is én waar je op de hoofdwegen met tweerichtingsverkeer zelden linksaf mag. Dus als je linksaf wilt, ga je..... rechtsaf! Juist! Dan of proberen te keren en dan oversteken of nog 2x rechtsaf en dan deze straat oversteken zodat je toch eigenlijk een straat eerder linksaf bent geslagen. Snapt iedereen het nog een beetje, of wordt je al een beetke misselijk van het draaien :-) Tenslotte is het hier HEEL ERG DRUK met auto's en overstekende mensen. Die natuurlijk altijd voorrang hebben. Op elke hoek weer. Als we na een hoop frustratie een parkeergarage vinden, rijden we erin want we willen hier ff lopen. In de hele garage van 8 etages is geen plekkie vrij! Helemaal niks, nakkes, nakko! WTF! Dat wordt dus geen Union Square, jammer. We rijden de garage uit en gaan naar Chinatown. Met grote boog rijden we om dit gebied heen om uit te komen bin Pinestreet. Daar parkeren we de auto langs de stoep en lopen Chinatown in. Zo, dat is een echt Chinatown! Meer nog dan in New York. De sfeer is hier nog intenser. Er zitten veel leuke winkels en restaurants waarvan er één onze bijzondere aandacht heeft want we zien een prima sushi-menu hangen. Hier gan we vanavond terugkomen! We lopen door hele leuke straatjes en winkeltjes. Hier hebben ze ook goeie magneetjes! Inmiddels is het weer verbeterd en schijnt de zon.

We besluiten de Golden Gate Bridge over te rijden. Tom wijst ons dit keer prima de weg en we zijn er al gauw. In de verte doemt de gigantische rode brug op, wat een gevaarte! Als we erop rijden maakt Yvon de foto's en Shirley de film. Aan de overkant nemen we de eerste afslag want we willen naar een uitzichtspunt links op de berg. Eerst stoppen we rechts van de brug om alvast een foto te maken vanaf dit punt. Daarna sluiten we aan in een file die kennelijk ook allemaal omhoog willen. De weg hebben we gezien en daar reden niet veel auto's omhoog, wel omlaag. Na ruim een kwartier komen bij het begin van de weg omhoog en zien we het euvel van de file.... twee agenten die de weg omhoog blokkeren en onze rij tegenhouden zodat auto's naar beneden kunnen. Best logisch want het aantal auto's dat boven kan staan, zal ook zijn grenzen hebben. Als wij na nog eens 10 minuten eindelijk mogen rijden, mogen we alleen linksaf! Naar een kansloos parkeerterrein met nauwelijks zicht op de brug! We mogen helemaal niet meer naar boven! Jezus, hebben wij weer. We keren gelijk terug en maken dat we de Golden Gate weer over rijden terug naar de stad. Daar slaan we gelijk rechtsaf omdat we met dit prachtige weer een paar gemiste foto's van vanmorgen gaan goedmaken :-)

Het is inmiddels 18:30 uur dus we rijden door de stad naar Chinatown terug om sushi te gaan eten. We parkeren voor de deur. We bestuderen de kaart en bestellen een Nigiri-schotel, Sushi-schotel en een Veggi schotel. Een paar bakjes zeewier en komkommer erbij en eten maar! Het is heerlijke sushi! Als we helemaal vol zitten, gaan we nog naar Fishermans Warf en Pier 39. Hier is het elke dag en avond feest want dit is zeg maar het Chersonissos van SF, maar dan 20 graden kouder. Brr, wat een koude wind! Ze praten op tv zelfs nu nog over de windchill factor!

We vinden een piepklein gaatje voor de auto langs de stoep. Nou, dat vind ik altijd de sport om hem daarin te passen. Ff 2x steken en staan! Strak langs de stoep en geen auto geraakt!

Er zitten hier barretjes, eettentjes, winkels, Madame Tussaud, Ripley's you better believe it! en er zijn straatartiesten. Echt onwijs gezellig. In The Chocolate Heaven kopen we lekkere chocolade. Je kunt hier echt alles in chocolade krijgen! Wat een leuke winkel! Als we alles hebben bekeken is het al laat en gaan we terug naar ons motel.

Morgenochtend gaan we nog een paar dingen in SF bekijken en daarna rijden we naar Yosemite, de warmte tegemoet!!! YEAH!!!

Maar eerst nog een keer het papiertjesritueel om de schijnwerper te blokkeren :-)

1. Erik T.O. van der Wilt:
    14 augustus 2017
    - x - = +, ja toch ? En ook na regen komt zonneschijn. M.a.w. even een dipje en daarna gaat alles weer voorspoedig.Goede reis verder en tot schrijvens
  2. Johan:
    14 augustus 2017
    Thanks voor wederom een mooie uiteenzetting van jullie belevenissen. Dat zal niet meegevallen hebben om het hele verhaal weer opnieuw te schrijven. Het lukt je immers nooit meer om het weer precies zo te krijgen als de eerste versie. Zeker met de frustratie nog in je achterhoofd van het wat ongelukkig knippen en plakken!

Voor ons lezers/volgers toch fijn dat je de energie had om het verhaal opnieuw te schrijven. Thanks :-)