Yosemite dag 2

14 augustus 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Gisteravond heb ik een paar foto's van de sterren gemaakt hier. Wauw! Ik heb mijn statief speciaal daarvoor meegenomen. In Death Valley moet het helemaal fantastisch worden. Daar probeer ik de Melkweg te fotograferen. Ik heb al heel wat voorstudie gedaan, want anders heb je gewoon een compleet zwarte foto :-).

Het voorwerk houdt in dat ik via Stellarium heb uitgezocht waar op 18 augustus 2017 in Death Valley aan de hemel de Melkweg te zien is en vanaf hoe laat. Nou, hij is te zien, in het zuidwesten vanaf 22:30 uur. Dan nog hoe je de foto moet maken? Ook helemaal uitgezocht. Ik heb een voorkeurstand ingesteld op ISO1600, diafragma 3.5, zoomstand 35mm, belichting 15sec, autofocus uit en vibratiereductie uit. Dan de zelfontspanner gebruiken om af te drukken! Hiermee heb ik gisteravond de eerste foto's gemaakt en ze zijn MOOI! Ze moeten natuurlijk nog worden nabewerkt in Lightroom, maar dat komt thuis.

We hebben vannacht goed geslapen, behalve Yvon, die heeft wat liggen draaien. Het zal hier wel te romantisch zijn, hebben vrouwen toch last van :-)  Nadat we de nacht van ons lijf hebben gewassen en de haartjes weer keurig zitten, gaan we ontbijten. Als we onze neus naar buiten steken, is het eerste dat we ruiken, brandlucht! Een redelijk sterke brandlucht, en je ziet het ook aan de lucht boven de bergen, het is niet helder. We checken ff de website van het park en zien inderdaad dat er gistermiddag een brand is ontstaan en dat ie inmiddels 1200 acres groot is. Maar de brandweer is gelijk begonnen met helicopters en blusvliegtuigen om de brand aan te pakken. Alles in het park is gewoon open. Mooi!

Ze hebben hier betaald ontbijt (jazeker, kon er niet vanaf in de kamerprijs) middels een buffet. We scheppen lekker op en proberen zoveel mogelijk van deze all-you-can-eat op te vreten :-). Nou, dat lukt best goed. De schaal met aarbeien die ze hadden staan, was nadat wij langs waren geweest voor de helft leeg! Lekker, aardbeien! Goed de yoghurt opscheppen maar natuurlijk ook scrambled eggs met bacon, toast, pancakes, ander fruit, koffie, thee, jus en ananassap. Zo, dat is de eerste ronde! Yvon gaat nog een keer terug voor yoghurt en stapelt de laatste aardbeien erop! Alsof er een sprinkhanenplaag over de aardbeienschaal van het buffet is gegaan :-)  Dan terug naar de kamer, tandjes poetsen en hup, Yosemite in. Dat spreek je overigens uit als 'josimmetie' en niet als 'jossemait'. Gaat vaak mis:-).

De ingang van het park is iets meer dan 1 kilometer van onze overnachting. We rijden met onze pas het park in en het genieten begint al bij de eerste bocht. De rivier stroomt hier over grote rotsen die ooit naar beneden zijn gestort. Links en rechts hoge bergen. Wauw! We stoppen even om beneden langs de rivier te kijken. Dan door naar het volgende punt, Bridelvail Falls. Een ontzettende hoge waterval van wel 200 meter hoog. Boven begint het water relatief smal te vallen en naarmate het water valt, waaiert het breder uit. Vandaar ook de naam, Bridelvail, bruidsluier! We parkeren de auto en lopen eerst naar de linkerkant waar je fantastisch zicht hebt op El Capitan. Dé berg waar bergbeklimmers een paar dagen over doen om de loodrechte wand van enkele honderden meters te bedwingen. Ze overnachten een paar keer aan de bergwand. Een paar haken in de rots wat touwen eraan, een soort tentje met hangmar erin en lekker slapen! WTF! Met 300 meter afgrond onder je kont lekker slapen? Helemaal gestoord! Maar wat een geweldig mooie gezicht is deze gigantische berg. Dan steken we de weg over en lopen de trail naar Bridelvail. Niet al te lang, maar heel erg mooi. De zon staat net ongunstig en schijnt over de rand van de berg recht naar ons toe. Jammer voor de foto.

We rijden verder en stoppen bij de Upper en Lower Yosemite Falls. Ook daar gaan we lopen. Deze waterval valt in 2 delen, de naam zegt het al. Upper is weer ontzettend hoog en lower ook maar dan een stuk lager:-). Je weet echt niet wat je ziet. Zo mooi! Yosemite is echt het paradijs voor fotografen. Fantastische vergezichten met groene weides vooraan en gigantische steile bergen in de verte.

De volgedne stop is Half Dome Village. Hier eten en drinken we wat en maken foto's van Half Dome. Een joekel van een rots van een paar honderd meter hoog waarvan de helft ooit gewoon is afgebroken! Dan heb ik het over de tijd dat miljoen jaren geleden de gletsjers het hier voor het zeggen hadden. Die zijn door de vallei geschoven en hebben links en rechts enorme stukken van de rotsen afgebroken en afgesleten.

We rijden door over de weg die aan de noorkant van de rivier weer richting de uitgang gaat. De meeste wegen zijn hier eenrichting, dus je rijdt via zuid de vallei in en via noord er weer uit. We stoppen op een bekend punt waar je prachtig zicht hebt op de hele vallei. Gelukkig hebben we totaal geen last van de rook van de brand die achter de berg van Bridelvail woedt. We hebben blauwe luchten met een paar lichte wolkjes. Perfect voor de plaatjes! We staan, samen met anderen het ongelofelijke uitzicht te bewonderen... Dan gaan we naar Glacier Point een plek bovenop één van de hoogste rotsen hier waar je op gelijke hoogte met alle bergen hier bent en je een 360 graden zicht op Yosemite hebt. We volgen de borden en komen eerst nog bij Tunnel View. De foto's die je hier maakt kent iedereen van Yosemite. Het uitzichtspunt ligt een stuk  hoger dan de vorige en laat je de hele vallei in de lengte zien. Dus links El Capitan en de Yosemite Falls, rechts Bridelvail en Half Dome erachter en in het midden de prachtige groene vallei. Het punt heet hier zo omdat hier de enige tunnel ligt die je door moet op weg naar Glacier Point. En die kant gaan we nu op. We rijden door maar de benzinemeter gaat hard. Nog 115 kilometer voordat we moeten tanken. En je kunt hier maar op 2 plekken tanken, El Portal waar we overnachten en Wawona. Een plaats aan de andere kant van de berg waarop Glacier Point ligt. Als we bij die afslag aankomen, kan ik nog 95 kilometer rijden. Geen punt, het is maar 24 kilometer naar Glacier Point. We slaan af en zien dat rechtdoor Wawona ligt. Daar kunnen we dan straks tanken. De weg naar Glacier Point gaat veelal omhoog en is ontzettend lang! Ik zie de resterende kilometers angstvallig aftellen en als we bij een eerste uitkijkpunt aankomen, staat het getal inmiddels op 65... En we moeten nog een stuk verder naar Glacier Point. Hmmm. Voelt niet goed. Kort overleg doet besluiten, geen risico, we gaan terug eerst tanken. We draaien om en rijden zo zuinig mogelijk omlaag. Veel in zijn Neutraal want dat kost het minste brandstof. De meter telt stug af en als we weer bij de afslag naar Wawona aankomen, hebben we kilometers in zijn Neutraal naar beneden geresen en staat er nog 39 kilometer op de teller... Hmmmmmm ..... We slaan linksaf en zien dat Wawona nog een behoorlijk stuk is, maar veel minder dan naar El Portaal terug. We hebben geen keuze, het moet Wawona worden. Gelukkig is dit ook voornamelijk bergaf want we zitten op 2300 meter hoog. Om nog meer te besparen gaat de airco ook uit en we zien de meter teruglopen 35, 34, 33, 32, 31, ping! Waarschuwing, nog 30 kilometer brandstof! Jezus, wat zuipen deze auto's benzine! De weg houdt maar niet op en we zitten inmiddels op 23 kilometer en dan zien we een bordje Wawona Campground! Altijd een goed teken want die liggen direct naast het dorp. En ja hoor, als de teller op 19 staat komen we tot stilstand bij de benzinepomp! De rode benzinemeter ligt te rusten op het stokje, die is echt helemaal klaar met ons. Een zucht van opluchting gaat door de auto! De airco mag weer aan! Nee, hoor we zijn echt blij om deze pomp te zien. En de pomp ons ook. Ze rekenen hier de dubbele literprijs van de rest van de USA. Tja, schaarste doet iets met de prijs :-)  We gooien er een zooi benzine in en rijden terug naar het hotel. Daar komen we ruim een uur later aan. Zijn de afstanden in Yosemite best goed te doen, dit stuk is behoorlijk ver en alleen maar draaien en keren, bergop en bergaf.

We gaan eerst pizza eten en daarna een wasje draaien. Moet weer gebeuren! We bestellen een Pizza House Special LARGE voor met zijn vieren. We gaan buiten zitten en wachten tot ie gebracht wordt. We hebben nummer 11. Yvon regelt ff een tafel voor 4 op het terras en schuift 2 tafels bij elkaar, stoelen er omheen en hoppa! We hebben een plekkie. Na 10 minuten komt er een gigantische pizza van 18" aan! Zo groot als de velg van mijn auto! En allemaal lekkere dingen erop, pepperoni, champignons, rode ui, ananas, olijven, mozzarella, tomaten. De pizza smaakt lekker en we krijgen hem net niet helemaal op.

Dan nog een huishoudelijke actie vanavond, we gaan weer wassen. Deze keer 1 was. We knikkeren de zooi in de wasmachine, poeder erbij, 6 kwarten erin en lopen met die handel! We lopen terug naar omze kamer en doen een bakkie met chocolaatje! Na een half uur ff terug naar de Laundry en de handel overgooien in de droger. Drie kwarten erin en weer terug naar ons terras aan het water. Ff verder met dit verhaal en naar 35 minuten halen we de droge was weer uit de droger. Beetje opvouwen en klaar zijn we.

Morgen gaan we echt naar Glacier Point (als de brand het toestaat) en daarna trekken we verder naar Sequoia National Park met de gigantische bomen! Maar eerst nog een nacht op deze prachtige lokatie waar de romantiek je van alle kanten bespringt! Ben benieuwd of er vannacht gesprongen gaat worden.... :-)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Han en Diny:
    15 augustus 2017
    Rene, je moet het niet zo spannend maken en voortaan eerder tanken , hoor !!! En over het fotograferen, Wat een mooie foto's !!!!!!!
  2. Erik T.O. van der Wilt:
    15 augustus 2017
    Yvonne, pas op voor beren ,je kan nooit weten of zij in de war raken van zo''n mooie vrouwtjes beer ( zie foto )."" Is wel weer geweldig geweest wat jullie allemaal gezien hebben en de foto""s zijn schitterend.
    Blijf daar nog maar een poosje, dan blijven wij ook nog blij. Tot de volgende tocht !!!
  3. Michel Grouwstra:
    15 augustus 2017
    Je past je helemaal aan aan de omgeving Von, waren er nog andere indianen daar....? :-) . Prachtige foto's weer, bytheway